Alfa Romeo Sud , Sprint , 33 (In het Nederlands zie onder)


These cars where unique in there time.

In comparison with other car brands these where not cars for regular driving , it where “race cars” .

The two big front shocks and four disk brakes with two piston calipers alone proves it.

The concept of putting the front (adjustable) calipers on the transmission gave the cars an exceptional braking performance.

The short shifting transmission on a well rodate  vehicle was a dream come true.

These automobiles has boxer engines (pistons are horizontal) with double or four carburetors and made easily 20 hp above other car makes.

To let these engines perform as a “race car” it needed to be driven in (rodation) , what little people new was that in flat driven colder climates , like Belgium , you need to drive these cars for one our on the highway to bring the oil to his normal working temperature.

This created some problems for getting the engine “loose”(max. compression with min. frication)

A very good solution was to drive these cars on LPG.

It kept the engine clean and makes the oil faster warm.

With the standard special valve and seats you don’t have to worry about those going bad by extreme heat .

We have seen engines that where inside like new after 100.000 km , even after 600.000 km normal driving it was a pleasure driving these cars and the oil consumption was nothing.

This little “supercar” should have been a great winner was it  not that the body’s where rusting away on an unsaveble speed (in colder climates).

But in 1980 the new model was launched and the rust was reduced to a “normal” level , it was possible to save them.

Giving extra care to it , making the ventilation holes bigger , kitting all the metal plate connections , anti corrosion products…

Then the vehicle was as good as any other car to save it in to the future.

Of coarse it is not a good advice to drive these cars in the wintertime , especially when salt or other products are on the road.

Everybody know that keeping it dry will save it longer.

But we where amazed that saving these cars inside an unheated garage for 25 years , how little the damage was.

There are only a few of these cars left , if you have the change to drive one of these cars , and you don’t , you are missing a change for a unique driving experience.

If you don’t find one , you can go for a second best option , the Alfa Romeo 33 also with a boxer engine , the top model in these cars are the Alfa Romeo 33 permanent 4 , 1700 cc , 138 hp , 16V

 

 

Projects running : Alfa Sud Ti ‘81

                                Alfa  Sud Sprint ‘77

                                Alfa Sud 1,3 ‘81

                                Alfa 33 Permanent 4 ‘91

                                Alfa 33 1,3 ‘92

On the road : Alfa 33 Imola ’94 LPG

                         Alfa 33 1,3 ’91 LPG

 

In het Nederlands


Alfa Romeo Sud , Sprint , 33


Deze auto's waren uniek in hun tijd.

In vergelijking met andere automerken waren deze voertuigen  niet voor normaal te rijden maar om mee te "racen"

De twee grote voorste schokdempers en de vier schijf remmen met twee pistons per rempomp bewijzen het.

Het concept om de voorste (afstelbare) remklauwen  op de versnellingbak te monteren gaf deze auto's een uitzonderlijke rem prestatie.

Het korte schakel mechanisme (porsche systeem) op een goed gerodeerd voertuig was een droom die uitkwam.

Deze automobilen hebben boxer motoren (zuigers liggen horizontaal) met dubbele of vier carburators gaven ze gemakkelijk twintig pk meer dan de andere merken.

Om met deze motoren het gevoel te krijgen van een rally auto moet het voertuig goed ingereden zijn (rodatie) , wat weinige mensen wisten was dat in een vlak land en met veel  temperaturen die aan de koude kant zijn  , zoals in België , men een uur , op de snelweg , moest rijden om de olie op zijn normale werk temperatuur te brengen.

Dit creeërde wat problemen om de motor "los" (max. compressie met een minimale wrijving) te krijgen.

Een zeer goede oplossing was om in deze voertuigen een LPG installatie te monteren.

Het houde de motor inwendig rein en maakte de olie vlugger warm.

Met de standaard gemonteerde speciale kleppen en zittingen hoefden we ons geen zorgen te maken dat deze het zouden begeven door de hitte.

We hebben motoren gezien dat na honderd duizend km er nog nieuw uitzagen van binnen en zelfs na zeshonderd duizend km normaal rijden het was een plezier om er mee te rijden en er was nog geen olie verbruik.

Deze kleine "superauto" zou een grote winner zijn geweest ware het niet dat de carrosserieën weg roesten aan een niet te redden snelheid (in koudere klimaten).

In 1980 werd wel een nieuw model gelanceerd die de roest terugdringde tot "normale levels" , het was mogelijk om ze te redden.

Door extra zorg te geven , het groter maken van de ventilatie openingen , afkitten van de connecties van de metalen platen,  anti corrosie produkten ... , verbeterde we deze voertuigen.

Dan was de auto zogoed als een ander om hem te bewaren voor de toekomst.

Natuurlijk is het geen goed advies om  met deze voertuigen in de winterperiode te rijden , en zeker niet als er zout of andere produkten op de weg liggen.

Iedereen weet dat als men een voertuig droog houd men het langer zal houden.

Maar we waren toch verbaasd dat na vijfentwintig jaar bijhouden in een onverwarmde garage hoe weinig schade er was bijgekomen.

Er zijn maar weinig van deze voertuigen overgebleven , als U de kans krijgt om met één van deze modellen te rijden en men doet het niet dan laat men een kans  liggen om een unieke rij ervaring te hebben.

Als men er geen vind kan men nog altijd voor een tweede optie kiezen , een Alfa Romeo 33 met een boxer motor , het top model in deze modellen was de 33 permanent 4 , 1700 cc , 138 hp , 16V.


 

 

Projecten die bezig zijn  : Alfa Sud Ti ‘81

                                              Alfa  Sud Sprint ‘77

                                              Alfa Sud 1,3 ‘81

                                             Alfa 33 Permanent 4 ‘91

                                             Alfa 33 1,3 ‘92

Op de weg :   Alfa 33 Imola ’94 LPG

                         Alfa 33 1,3 ’91 LPG